احداث مترو بر قیمت مسکن چه تاثیری می‌گذارد؟

تاثیر احداث مترو بر قیمت مسکن

امروز که مشکل ترافیک در حال افزایش میباشد، دسترسی مهمترین معیار در انتخاب مسکن است. به همین دلیل است که وقتی پروژه های حمل و نقلی به ویژه در شهرها اجرا میشود، ارزش ملک و زمین را افزایش میدهد. همینطور از مهمترین پروژه های حمل و نقلی، احداث مترو است که حتی شایعه یا خبر مترو در راه است هم میتواند به قیمت مسکن و زمین در آن مناطق بیافزاید. یکی از نقاط خوب استان تهران که برای سرمایه گذاری در مسکن از پتانسیل رشد بالایی برخوردار است، دو شهر چهاردانگه و اسلامشهر میباشد. زیرا از جمله مناطقی هستند که پیش بینی میگردد با بهره برداری از پروژه های خط مترو از رشد قیمتی مسکن برخوردار خواهند شد. از اینرو ما قصد داریم تا در ادامه به تاثیر احداث مترو بر قیمت مسکن چهاردانگه و اسلامشهر بپردازیم.

تاثیر احداث مترو بر قیمت مسکن چهاردانگه و اسلامشهر

چهاردانگه و اسلامشهر از شهرهای چسبیده به جنوب غربی منطقه ۱۹ و جنوب منطقه ۱۸ در جنوب شهر تهران هستند. شهر چهاردانگه از توابع شهرستان اسلامشهر است که طی آخرین سرشماری در سال ۹۵ دارای ۵۶ هزار نفر جمعیت بوده است و شهرستان اسلامشهر نیز که دارای جمعیتی در حدود ۵۰۰ هزار نفر میباشد. این دو شهر به سبب نزدیکی به مناطق جنوبی تهران و همینطور دور بودن از ترافیک و شلوغی های شهر تهران، همواره مورد توجه مردم شهر تهران برای سکونت و سرمایه گذاری بوده اند. همچنین این دو شهر در حد فاصل دو بزرگراه تهران ساوه و بزرگراه تهران قم قرار گرفته اند که با اتصال به اتوبان آزادگان و با استفاده از ماشین در صورتی که پیک ترافیک نباشد، حدود ۳۰ الی ۴۰ دقیقه طول میکشد تا به مرکز شهر تهران برسید.

حال اینکه همین مدت زمان برای آمدن به مرکز شهر تهران با احداث مترو اسلامشهر که قرار است تا پایان سال ۱۴۰۱ به بهره برداری برسد، کمتر خواهد شد. لذا در صورت تکمیل ایستگاه چهاردانگه، فاز نخست از مترو اسلامشهر در امتداد خط ۳ مترو که ایستگاه مترو آزادگان است، تا پایان امسال کلید میخورد و شما میتوانید حمل و نقل بسیار راحت تر از قبل داشته باشید. از خصوصیات مترو به نسبت سایر روش های حمل و نقل این است که هم ارزان تر است و هم اینکه مشکلاتی نظیر ترافیک را ندارید و زودتر هم به مقصد می رسید.

همین یک عامل مهم است که بسیاری را علاقه مند به خرید یا اجاره خانه در نزدیکی مترو یا ایستگاه های حمل و نقل عمومی میکند. چون تردد در شهرهای بزرگ به جهت مسافت های طولانی بسیار زمان بر است و دسترسی راحت به مترو و حمل نقل عمومی یک مزیت مهم به حساب می آید. حال شاید برخی بگویند که آیا این مزیت به اندازه کافی مهم هست که بتواند مثلا بر قیمت مسکن در یک منطقه همچون چهاردانگه و اسلامشهر تاثیر بگذارد؟ پاسخ مثبت است منتها باید به این نکته اشاره کنیم که ماجرا پیچیده تر از این موضوع است.

تاثیر مترو در افزایش قیمت مسکن چهاردانگه

پیچیده تر از این جهت که امروز چه از دسته خانه دارها باشید و چه از دسته مستاجرها با بازار آشفته مسکن آشنا هستید و کمابیش شاهد تورم کم سابقه در این حوزه بوده اید. بطوری که در همین شهر تهران اگر تا چند سال پیش پول خرید خانه در شمال شهر یعنی منطقه های ۱ تا ۳ را داشتید، حالا با همان پول می بایست در این مناطق اجاره نشینی کنید. یا اینکه برای خرید خانه در مناطق ارزان تر جنوبی شهر و حاشیه و اطراف تهران بروید. بسیاری هم طی این یکی دو سال این کار را کردند و از مناطق شمالی شهر تهران برای اجاره یا خرید خانه به مناطق جنوبی و ارزان تر تهران مهاجرت کردند.

منتها اغلب کسانی که از یک منطقه تهران به منطقه دیگر می روند، معمولا کار خود را دیگر نمی توانند منتقل کنند و از این جهت سعی میکنند در جاهایی خانه اجاره یا خریداری کنند که به مترو و پایانه های حمل نقل عمومی دسترسی راحتی داشته باشد تا برای رفتن به محل کار با مشکل مواجه نگردند. حال یکی از علت هایی که مردم شهر تهران کمتر رغبت میکنند تا در اطراف تهران اقدام به اجاره یا خریداری خانه نمایند، همین محدودیت های حمل و نقل است. بخصوص شهرهای چسبیده به شهر تهران همچون چهاردانگه و اسلامشهر که بسیار نزدیک هستند و وجود یک مترو میتواند، مشکلات حمل و نقل و رفت و آمد را تا حد زیادی حل کند.

تاثیر احداث مترو بر قیمت مسکن

لذا در این صورت افراد بیشتری رغبت خواهند کرد تا در این دو شهر اقدام به خرید یا اجاره خانه نمایند، زیرا با استفاده از مترو و بدون ماندن در ترافیک و به راحتی به محل کار خود می رسند. از اینرو وقتی تقاضا بیشتر میشود، قیمت ها نیز افزایش مییابد. ضمن اینکه مترو با تسهیل کردن حمل و نقل باعث میشود تا حرف و صنایع مختلف نیز به آن مکان بیایند و این باعث رشد و شکوفایی اوضاع اقتصادی و اجتماعی آن منطقه نیز میگردد. این رشد نیز به ارتقای سطح زندگی در منطقه کمک کرده و با زیاد شدن تقاضا، باعث افزایش قیمت مسکن نیز میگردد. لذا بدون شک تاثیر احداث مترو بر قیمت مسکن در چهاردانگه و اسلامشهر تاثیرگذار است و اگر به دنبال سرمایه گذاری مسکن در این مناطق هستید، آینده ای روشن و پر سود در انتظار شما خواهد بود.

پیام بگذارید

5 × 1 =