پیش بینی قیمت مسکن در سال ۱۴۰۲

رشد قیمت مسکن

رشد قیمت مسکن

کارکرد اصلی مسکن، تامین سرپناه است که از ابتدایی ترین نیازهای انسان از بدو پیدایش بوده است. امروزه مسکن علاوه بر کارکرد سرپناه بودن، دارای کارکردهای بیشتری از جمله کالای مصرفی و سرمایه گذاری، تامین امنیت اقتصادی، ایفای نقش در بازتولید نیروی کار و روابط اجتماعی است. لذا با توجه به این کارکردها، مشاهده می شود که بازیگرانی با نیازها و انتظارات متفاوت در سمت تقاضا ظهور کرده اند و بخش مسکن برای پاسخگویی به انتظارات و نه نیازها، تحت سلطه بخش خصوصی در سمت عرضه، توسعه یافته است. همین نیز باعث ایجاد بازار بزرگی به نام بازار مسکن شده است که البته امروز بخش خصوصی نقش مهمی در آن بازی می کند. شاید علت مهم استقبال بخش خصوصی از بازار مسکن، سود دهی و رشد همواره قیمت مسکن باشد. چیزی که حتی با بررسی رشد قیمت مسکن در سال ۱۴۰۱ و پیش بینی قیمت مسکن در سال ۱۴۰۲ مشخص است.

البته وقتی از رشد همواره قیمت مسکن حرف می زنیم، منظورمان در درازمدت است وگرنه ممکن است در یک یا دو سال با رکود یا رشد کم همراه باشد که البته در حالت رکود هم یک رشد قیمتی پنهان دارد و در سال‌های بعد به یک دفعه افزایش قيمت خود را پیدا مي کند. همچنین با توجه به اینکه در حوزه ساخت و ساز، دولت کمتر از ۵ درصد نقش دارد و عمده ساخت و ساز توسط بخش خصوصی انجام می گیرد، نقش بخش خصوصی در بازار مسکن بسیار برجسته می شود. این برجسته بودن نقش بخش خصوصی در بازار مسکن، رابطه مستقیمی با متنفع شدن آن از رشد قیمت مسکن و درآمدزایی در این بخش دارد. لذا ما در ادامه به بررسی رشد قیمت مسکن در سال ۱۴۰۱ و پیش بینی قیمت مسکن در سال ۱۴۰۲ خواهیم پرداخت.

رشد قیمت مسکن در سال ۱۴۰۱

بررسی رشد قیمت مسکن در سال ۱۴۰۱

سرمایه گذاری در بخش مسکن بخصوص برای ما ایرانی ها همواره یک سرمایه گذاری مطمئن و سودآور بوده است. بخصوص در چند سال‌ اخیر که رشد قیمتی بالایی را تجربه کرده است. اصولا ۴۰ درصد اقتصاد ما وابسته به بخش مسکن است و چیزی بالغ بر ۳۰۰ کسب و کار، وابسته به آن هستند. لذا بررسی قیمت مسکن در هر سال و پیش بینی آن می تواند باعث برنامه ریزی های بهتر و مطمئن تر در بازار مسکن گردد. با اینحال رشد قیمت مسکن در سال ۱۴۰۱ بجز فروردین ماه که به نسبت ماه قبلش کاهشی بوده است، اتفاق افتاده است. مثلا در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ رشدی ۶ درصدی به نسبت فروردین ماه داشته است و همینطور در خرداد این رقم رشدی ۲.۳ درصدی به نسبت اردیبهشت را تجربه کرده است. به علاوه در ماه تیر ۸ درصد و مردادماه ۱.۸ درصد ماهانه رشد داشته است.

همچنین در ماه شهریور بنا بر اعلام بانک مرکزی به نسبت ماه قبل این رشد قیمت ۱.۱ درصد بوده است. و اما پیش بینی ها برای رشد قیمت مسکن در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۱ حکایت از افزایش قیمت ها و رشد قیمت مسکن دارد. منتها این رشد قیمتی کمتر از نرخ تورم یا به اندازه آن است و همینطور به شرطی تحقق می یابد که طبق پیش بینی ها افزایش قیمت ارز نیز اتفاق بیافتد. با اینحال ما رشد قیمت مسکن در سال ۱۴۰۱ را در چند بخش بررسی کرده ایم که عبارتند از:

بررسی رشد قیمت مسکن در بهار سال ۱۴۰۱

رشد قیمت مسکن در ماه اول فصل بهار، یعنی در ماه فروردین به نسبت ماه قبلش اسفندماه ۱۴۰۰ از روندی کاهشی در حدود ۲.۴ درصد برخوردار بوده است. هر چند اگر رشد قیمت مسکن فروردین سال ۱۴۰۱ را با فروردین سال ۱۴۰۰ مقایسه کنیم به رشد قیمتی بالغ بر ۱۶.۹ درصدی می رسیم. همینطور معاملات بازار مسکن تهران به لحاظ تعداد به ۳۴۰۰ فقره رسید که نشان از کاهش معاملات دارد، اما باز در مقایسه با فروردین سال قبل به رشدی ۶۳.۷ درصدی رسیده است. به علاوه بیشترین رشد قیمت در تهران مربوط به منطقه یک با متوسط قیمت هر متر مربع کمی بیش از ۷۵ میلیون تومان، و کمترین آن متعلق به منطقه ۱۸ با متوسط قیمت هر متر مربع نزدیک به ۱۶ میلیون تومان می باشد.

و اما در ماه اردیبهشت ۱۴۰۱با توجه به آمار ثبت شده ۱۰.۵ میلیون معامله خانه مسکونی، به رقم افزایش فروش ۲۰۶ درصدی می رسیم که نشان از رشد بازار مسکن در تعداد فروش دارد.‌ همچنین نسبت به ماه اردیبهشت سال ۱۴۰۰ با افزایش فروش ۱۶۶ درصدی مواجه هستیم. به علاوه رشد قیمت مسکن در اردیبهشت ۱۴۰۱ به نسبت ماه قبل ۶ درصد و نسبت به همین ماه در سال گذشته ۲۶ درصد بوده است. و اما رشد قیمت مسکن در ماه پایانی بهار، خردادماه ۱۴۰۱ به نسبت ماه قبل ۲.۳ درصد و نسبت به ماه مشابه در سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۳۲ درصد بوده است.

بررسی رشد قیمت مسکن در تابستان ۱۴۰۱

همچنین رشد قیمت مسکن در فصل تابستان دور از انتظار بوده است و به استثنای ماه ابتدایی تابستان، تیرماه که رشدی ۸ درصدی را تجربه کرد، در مردادماه روندی نزولی داشت و رشد قیمت مسکن به ۱.۸ درصد رسید. همچنین در ماه پایانی تابستان یعنی در شهریور این رشد قیمت مسکن همچنان نزولی بود و به ۱.۱ درصد رسید. لذا با توجه به روند رشد قیمت مسکن در فصل تابستان ۱۴۰۱ می توان گفت که ابتدای آن با رشد بیشتری همراه بوده است و سپس در ماه های بعد این رشد نزولی بوده است.

بررسی رشد قیمت  مسکن در ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۱

در ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۱ بخصوص در فصل پاییز انتظار رشد قیمت مسکن وجود ندارد و پیش بینی ها حاکی از آن است که نهایتا شاهد رشد قیمت با شیب بسیار کم باشیم. اما این وضعیت ممکن است در ۳ ماهه فصل زمستان ۱۴۰۱ تغییر کند و شاهد افزایش قیمت ناگهانی قیمت مسکن  باشیم. یا اینکه حداقل ریزموج های افزایشی مقطعی در قیمت مسکن رخ دهد. با اینحال باید به این نکته توجه داشت که  قیمت ارز یا مشخص شدن تکلیف برجام می تواند تاثیر زیادی در رشد قیمت مسکن در ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۱ داشته باشد.

رشد قیمت مسکن در سال ۱۴۰۱

پیش بینی رشد قیمت مسکن در سال ۱۴۰۲

رشد قیمت مسکن به هر میزانی که باشد، بازار مناسبی برای سرمایه گذاری است چراکه مثلا در طول ۳ دهه گذشته قیمت طلا و جواهر ۱۸۰ برابر شده است، اما قیمت مسکن تا ۱۲۰۰ برابر هم رسیده است. از اینرو سرمایه گذاری در آن در بلند مدت سود دهی بالایی خواهد داشت. با اینحال سرمایه گذاران و کسانی که دوست دارند در بازار مسکن سرمایه گذاری کنند، همواره تحولات این حوزه از جمله رشد قیمت مسکن در ماه ها یا سال پیش رو را رصد می کنند تا بتوانند با خیال راحت در این حوزه سرمایه گذاری داشته باشند. لذا اگر بخواهیم قیمت مسکن در سال ۱۴۰۲ را پیش بینی کنیم، باید ابتدا به یک سری از محرک های مهم  قیمت مسکن توجه کنیم. مثلا پیش بینی قیمت ارز و طلا، محقق شدن وعده های دولت در خصوص ساخت و ساز، میزان تورم، امکان توافق در برجام و… تاثیرگذار هستند.

با اینحال طبق پیش بینی هایی که از سوی غالب کارشناسان حوزه بازار مسکن وجود دارد، سال ۱۴۰۲ شاهد یک حالت بینابینی میان رشد حاکم بر بازار مسکن در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ خواهیم بود. در سال ۱۴۰۰ بازدهی و رشد مسکن حدود ۱۰ درصد بود و در سال ۱۴۰۱ نیز مثلا تورم نقطه ای زمین در نقاط  پرمعامله پایتخت در حدود ۳۰ درصد گزارش شده است. همچنین از نگاه برخی از سازندگان واحدهای مسکونی نوساز این انتظار وجود دارد که بتوانند واحدهای مسکونی خود را در میانه های سال ۱۴۰۲ با رشدی ۱۲ تا ۱۵ درصدی به فروش برسانند.

1 دیدگاه

  1. […] آیا این مزیت به اندازه کافی مهم هست که بتواند مثلا بر قیمت مسکن در یک منطقه همچون چهاردانگه و اسلامشهر تاثیر بگذارد؟ […]

پیام بگذارید

شش + هفت =