سال 1402 در کدام بازار سرمایه گذاری کنیم؟

سرمایه گذاری در سال ۱۴۰۲

در ساده ترین شکل، سرمایه گذاری به عنوان استفاده دائمی از پول یا سرمایه به منظور ایجاد درآمد یا سود در آینده تعریف می شود. با اینحال مفهوم سرمایه گذاری یک مفهوم بسیار گسترده تر است.‌ خرید ملک با پولی که دارید، تبدیل پول به ارز یا خرید طلا هم سرمایه گذاری به حساب می آیند. معمولا در سرمایه گذاری انتظاری که فرد دارد این است که‌ اصل سرمایه ای که در اختیار دارد، در آینده از قدرت خرید او محافظت کند و به بهبود وضعیت مالی اش کمک کند. از اینرو سرمایه گذاری با هدف سوددهی و افزایش مبلغ اصل سرمایه صورت می‌پذیرد. این روزها راه های زیادی برای سرمایه گذاری وجود دارد که برخی از ریسک بالا و برخی دیگر از ریسک سرمایه گذاری کمتری برخوردار هستند. لذا چون همه طالب بهترین سرمایه گذاري هستند، بهترین سرمایه گذاری در سال ۱۴۰۲ را به شما معرفی خواهیم کرد.

اما قبل از اینکه بخواهید به بهترین سرمایه گذاری در سال ۱۴۰۲ فکر کنید، ابتدا باید اهداف خود از سرمایه گذاری را مشخص کنید. مثلا اینکه می خواهید برای مدت کوتاه سرمایه گذاری کنید یا به یک سرمایه گذاری بلند مدت فکر می کنید. زیرا بهترین روش های سرمایه گذاري در هر یک از این دو متفاوت است. مثلا سرمایه گذاری های کوتاه مدت بیشتر شامل سرمایه گذاری های مالی اعم از اوراق قرضه دولتی و گواهی سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت و از این دست موارد می شوند. این شکل از سرمایه گذاری که به سرمایه گذاري های کمتر از یک سال اطلاق می شود، هرچند بازده پایینی دارند اما نقدشوندگی آنها خوب است. در مقابل سرمایه گذاری های بلند مدت که بیشتر از یک سال هستند، شامل سرمایه گذاری در املاک، بورس، سکه و طلا، ارز و رمز ارز و خودرو میباشند.

سرمایه گذاری در سال ۱۴۰۲

اصولا در سرمایه گذاری کوتاه مدت، حفظ ارزش و دارایی و در سرمایه گذاری بلند مدت، افزایش ثروت مورد نظر است. با این وجود بهترین سرمایه گذاری در سال ۱۴۰۲ میتواند با توجه به مدت سرمایه گذاری تعیین گردد. هرچند که وقتی از بهترین سرمایه گذاری در سال ۱۴۰۲ صحبت میشود، باید فارغ از شکل و مدت سرمایه گذاری، بهترین آن در نظر گرفته شود. اما قبل از سرمایه گذاری همانطور که گفتیم ابتدا باید هدف خود از سرمایه گذاری را تعیین کنید و در مراحل بعدی باید به یک سری از نکات توجه کنید. مثلا پول خود را صرف سرمایه گذاری های پرخطر نکنید، در جایی که شناخت ندارید و نمی شناسید سرمایه گذاری نکنید، همیشه بر اساس منطق عمل کنید تا احساس، از منابع موثق و قابل اطمینان در حوزه ای که میخواهید سرمایه گذاری کنید کمک بگیرید.

بهترین روش سرمایه گذاری در سال ۱۴۰۲

با اینحال برگردیم به سوالی که مطرح کردیم و اینکه بهترین سرمایه گذاری در سال ۱۴۰۲ چیست؟ در پاسخ باید بگوییم که بازارهای خوب و مهمی برای سرمایه گذاری در سال ۱۴۰۲ وجود دارند که هر یک مزایا و معایب خاص خود را دارند، اما اگر بخواهیم مطمئن ترین و در عین حال کم ریسک ترین بازار سرمایه گذاری را که میتواند بهترین روش سرمایه گذاری در سال ۱۴۰۲ باشد را معرفی کنیم، بطور قطع آن بازار، بازار مسکن یا همان بازار املاک و مستغلات است. زیرا بازار ارز و طلا رشد خود را انجام داده است و امروز در زمان نگارش این مقاله، قیمت هر دلار پس از یک نوسان شدید به نرخ حدود نزدیک به ۴۵ هزار تومان رسیده است.

همچنین باید محدودیت های خرید و فروش دلار و دخالت های ارزی دولت را هم در نظر داشته باشید و اینکه بیشتر رشد قیمت دلار در چند هفته اخیر صورت گرفته است و سال آینده رشد آن چشمگیر و زیاد نخواهد بود. لذا نمی توان بازار ارز را با وجود سودده بودن آن بهترین سرمایه گذاری در سال ۱۴۰۲ دانست. همینطور سرمایه گذاری در بازار سکه و طلا با توجه به بحث نگهداری آن یا تاثیرپذیری بالای قیمت آن از اخبار، میتواند بازار پرریسکی باشد. بر این اساس نمی توان بازار سکه و طلا را که البته آن هم رشد چشمگیری در هفته های اخیر داشته است را بهترین سرمایه گذاری در سال ۱۴۰۲ دانست. هر چند مثل بازار ارز پیش بینی میشود که بازار طلا نیز در سال آینده با توجه به تورم بالا با افزایش قیمت همراه باشد.بازار بورس هم با توجه به اینکه رشد حقیقی دراقتصاد نداریم و تحولات هم لزوما سیاسی است، قابل پیش بینی نیست و سرمایه گذاری درآن پر ریسک است.

بهترین سرمایه گذاری در سال ۱۴۰۲

سرمایه گذاری در بازار مسکن در سال ۱۴۰۲

با این وجود همانطور که در چند سطر قبل اشاره کردیم، بازار مسکن را میتوان یک بازار با ثبات و مطمئن برای سرمایه گذاری دانست و به عنوان بهترین سرمایه گذاری در سال ۱۴۰۲ مطرح است. زیرا بازار مسکن هنوز رشد قیمتی خود را با تاثیرپذیری از رشد تورم و تحولات ارز در هفته های اخیر صورت نداده است و قطعا در آینده ای نزدیک و بخصوص در سال ۱۴۰۲ شاهد افزایش قیمت مسکن خواهیم بود. ضمن اینکه تجربه سرمایه گذاری چندین و چند ساله در بازار مسکن، همواره این بازار را یک بازار قابل اطمینان با بازدهی خوب نشان داده است.

منتها برای اینکه بتوانید بهترین سرمایه گذاری در سال ۱۴۰۲ داشته باشید که از نظر ما سرمایه گذاری در بازار مسکن است، بهتر است که در مناطقی سرمایه گذاری کنید که بیشترین بازدهی و افزایش قیمت برای آنها پیش بینی می شود. مثلا در یک نمونه از آمارها در مهر و آبان سال ۱۴۰۱ نشان می دهد که مناطق ۱۲، ۲۰ و ۴ بیشترین رشد قیمتی را در میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران داشته اند. همینطور مناطقی که با طرح و برنامه های رفاهی و اقتصادی همراه می شوند، از بیشترین رشد قیمتی برخوردار خواهند بود.

سرمایه گذاری در بازار مسکن1402

به عنوان مثال شهر چهاردانگه با موقعیت قرارگیری در جنوب غربی شهر تهران و نزدیکی به آن، وجود مراکز بازار مبل و صنایع بزرگ چوب و کابینت سازی، احداث مترو و بهره داری از فاز نخست آن تا پایان سال ۱۴۰۱، رشد قیمتی بالای مسکن در این شهر را بسیار محتمل کرده است. لذا یک فرصت مناسب برای سرمایه گذاری در بازار مسکن است و میتواند به عنوان بهترین سرمایه گذاری در سال ۱۴۰۲ در بازار مسکن تلقی شود.

پیام بگذارید

14 − 3 =