انواع سرمایه گذاری در ملک

سرمایه گذاری در مسکن

سرمایه گذاری در املاک و مستغلات، از جمله سرمایه گذاری در مسکن یکی از تصمیمات حیاتی و مهمی است که بسیاری از افراد در طول زندگی خود می گیرند. منتها این حوزه آنقدر وسیع و روش های گوناگونی دارد که بدون اطلاع از آنها ممکن است متضرر شوید یا بهره مناسب را نبرید. از اینرو شاید اولین پرسش کسانی که قصد دارند به این حوزه وارد شوند و سرمایه گذاری پربازدهی داشته باشند، این باشد که سرمایه گذاری در مسکن به چه روش هایی انجام می شود؟ در پاسخ باید گفت که قبل از هر چیز میزان سرمایه و سپس انتظارات سود کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در انتخاب روش سرمایه گذاری درمسکن اهمیت دارد. همینطور قبل از هرچیز باید در مورد نوع ملک و مسکنی که قرار است برای سرمایه گذاری انتخاب کنید، اعم از آپارتمان، خانه، مغازه، ویلا و… تصمیم بگیرید.

همچنین توجه به نکاتی مثل انتخاب منطقه مناسب برای سرمایه گذاری در مسکن از جمله خرید آنها در مکان هایی که نزدیک به فضای سبز، مراکز خرید و مترو هستند، یا برای احداث چنین مراکزی و طرح های سرمایه گذاری زیرساختی در آینده برنامه ریزی شده اند، آینده دار بوده و سرنخ هایی برای سودآور بودن سرمایه گذاری  مسکن در این مناطق میدهند. ضمن اینکه همواره زمان سرمایه گذاری در مسکن هم به عنوان یک فاکتور بسیار مهم مطرح است. با اینحال با توجه به‌ بازار پربازده مسکن و تقاضای زیادی که برای‌ سرمایه گذاری در آن وجود دارد، ما در مجموعه املاک آسمان (دکتر ملک) قصد داریم تا به این پرسش پاسخ دهیم که سرمایه گذاری در مسکن به چه روش هایی انجام می شود؟ در پاسخ میتوان به روش های زیادی اشاره کرد که برخی از آنها عبارتند از:

سرمایه گذاری در مسکن به روش ساخت و ساز

یکی از روش های رایج سرمایه گذاری در بخش مسکن، ساخت و ساز است. همچنین از رایج ترین شکل های ساخت و ساز این است که یک قطعه زمین یا خانه کلنگی خریداری میگردد و سپس در آن قطعه زمین، خانه یا آپارتمان ساخته میشود. روشی پردرآمد که این روزها بخش مهمی از سرمایه گذاری در بخش مسکن به آن اختصاص یافته است.‌ علت اینکه این روش سرمایه گذاری، پرسود و پرفایده است، بخاطر این موضوع میباشد که علاوه بر افزایش قیمت زمین خریداری شده برای ساخت و ساز، نرخ دستمزد کارگر و بنا و همینطور مصالح نیز هر روز و هر سال به موازات تورم افزایش مییابد.

لذا در زمان فروش، شما خانه و آپارتمانی با زمین، مصالح ساختمانی و دستمزد کارگر به نرخ قبل ساخته اید و حال در زمان اتمام ساخت و ساز با نرخ فعلی می فروشید. منتها میبایست در سرمایه گذاری در این روش دقت کنید تا زمین یا خانه کلنگی که برای تخریب و ساخت خانه یا آپارتمان میخرید، در مکان مناسبی واقع شده باشد یا آینده دار باشد تا بتوانید بهره برداری بهتری از سرمایه گذاری خود داشته باشید.

سرمایه گذاری در مسکن

سرمایه گذاری در مسکن به روش مشارکت در ساخت

مشارکت در ساخت نیز از دیگر روش های مطلوب سرمایه گذاری در مسکن است. این روش سرمایه گذاری بدین صورت است که شما ملک و زمینی دارید که سرمایه لازم برای ساخت خانه یا آپارتمان در آن‌ را ندارید،  لذا آن را به یک پیمانکار یا شخصی که در حوزه ساخت و ساز فعال است می سپارید تا آن را بسازد. حال طی توافق مشارکت در ساختی که در ابتدا منعقد کرده اید، مثلا یک یا چند طبقه از آپارتمانی که بر روی زمين و ملک شما ساخته شده است یا درصدی از آن را به صورت ۵۵ به ۴۵ یا ۶۰ به ۴۰ در قبال ساخت پروژه توافق شده به سازنده می دهید. اصولا در سرمایه گذاری مسکن به روش مشارکت در ساخت، ممکن است شما ملک و زمین خود را به عنوان سرمایه قرار دهید یا اینکه در نقش سازنده باشید و پول و سرمایه آورده باشید.

سرمایه گذاری در مسکن

سرمایه گذاری در مسکن به روش خرید املاک قدیمی و بازسازی آنها

همچنین از دیگر روش های سرمایه گذاری در مسکن که اتفاقا این روزها بسیار مورد توجه قرار گرفته است، خرید املاک قدیمی و بازسازی آنها است. بازسازی به معنای این است که ساختار و سبک یک فضا در ساختمان را تغییر دهیم. مثلا وقتی شما نما و دکور یک اتاق را تغییر میدهید، یا اتاق های کوچک را به یک اتاق بزرگ نشیمن تبدیل میکنید،  به نوعی کار بازسازی انجام داده اید. املاک قدیمی اصولا به نسبت خانه های نوساز از قیمت کمتری برخوردار هستند که این فرصت مناسبی خواهد بود تا با خرید آنها و انجام پروژه بازسازی، آنها را شیک تر و کاربردی تر کنید. پروژه بازسازی میتواند تا حد زیادی فضای کاربری املاک قدیمی را بهینه و بروز کند و همینطور به عمر و دوام ساختمان بیافزاید. معمولا بازسازی اگر به درستی صورت گیرد، به ارزش ملک و متقاضیان خرید آن خواهد افزود.

سرمایه گذاری در مسکن

سرمایه گذاری در مسکن به روش خرید خانه های کلنگی جهت ساخت و ساز

امروز بخش مهمی از سرمایه گذاری های در بخش مسکن، بر روی خرید خانه های کلنگی جهت ساخت و ساز متمرکز است. اصولا خانه های کلنگی به خانه هایی گفته میشود که عمر بیش از ۳۰ سال دارند. آنها به جهت فرسودگی سازه از قیمت مناسبی برخوردار هستند و از این جهت که در مقایسه با زمین دارای امتیازات اولیه آب و برق و گاز هستند، حائز اهمیت میباشند. ضمن اینکه در برخی مناطق خوب و ارزشمند ممکن است دیگر زمینی وجود نداشته باشد و از این جهت خانه های کلنگی یا قدیمی واقع در آنها میتواند در جهت اهداف پروژه های سرمایه گذاری در ساخت و ساز مسکن مورد استفاده قرار گیرند.

برخلاف آپارتمان نوساز که با گذشت هر سال از ارزش آن کاسته میشود، ارزش خانه کلنگی اما افزایش مییابد. چراکه در خرید خانه کلنگی برای زمین آن پول میپردازید که همواره نیز قیمت زمین افزایش مییابد. اما در آپارتمان نوساز برای سازه آپارتمان نیز پول پرداخته اید که با گذشت زمان به سن آن افزوده شده و با کاهش قیمت مواجه خواهد بود. از اینرو توصیه میشود برای سرمایه گذاری در مسکن، خانه نوساز نخرید. همچنین توصیه میشود بعد از خرید خانه کلنگی فورا اقدام به ساخت و ساز نکنید و حداقل یکی دو سال را صبر کنید تا سود بیشتری از خرید خانه کلنگی به جهت ساخت و ساز به دست آورید.

سرمایه گذاری در مسکن

سرمایه گذاری دربخش اجاره مسکن

از دیگر روش های خوب و پرسود سرمایه گذاری در مسکن، سرمایه گذاری در مسکن با مقاصد اجاره دادن است. امروز با توجه به تورم و افزایش چشمگیر قیمت مسکن، خرید آن با مشکلات زیادی مواجه شده است و کسانی که تا چند سال پیش پول خرید خانه را داشتند، اکنون باید با همان پول به دنبال اجاره نشینی باشند. لذا تقاضا برای اجاره مسکن به نسبت خرید در طی این سالها افزایش داشته است و این یک فرصت خوب برای سرمایه گذاری در این بخش است. از اینرو افرادی که از سرمایه این کار برخوردار هستند، میتوانند با خرید آپارتمان و اجاره دادن آن، کسب درآمد و سود داشته باشند.

پیام بگذارید

1 × 3 =