آیا افراد ناتوان از پرداخت عوارض نقل و انتقال معاف هستند؟

معافیت افراد ناتوان

همیشه دولت ها و حکومت ها می توانند با تدوین قوانین یا برنامه و استراتژی های خاص از قشر ناتوان یا کم توان جامعه در جهت کمک به شرایط زندگی آنان گام بردارند و به سطح رضایتمندی افراد جامعه خود بیافزایند. یکی از این راه ها معافیت های مالیاتی از جمله معافیت افراد ناتوان از پرداخت عوارض نقل و انتقالات است که اخیرا از سوی نمایندگان مجلس، قانونی اصلاح و تصویب شد که طی آن افراد ناتوان از پرداخت عوارض نقل و انتقالات معاف شدند. حال ممکن است این سوال برای شما مطرح شود که اصلا افراد ناتوان از پرداخت عوارض نقل و انتقالات چه کسانی هستند؟ و شاید هم این سوال را داشته باشید که عوارض نقل و انتقالات چیست؟ همچنین ممکن است یکی از مشمولان این طرح فوق العاده باشید و دیگر برای نقل و انتقال ملک خود به شهرداری ها عوارض نپردازید.

معافیت افراد ناتوان از پرداخت عوارض

روز چهارشنبه ۱ تیر ۱۴۰۱ روز مهمی در جهت حمایت از افراد ناتوان از پرداخت عوارض نقل و انتقالات بود و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به منظور تامین نظر شورای نگهبان، با ۱۸۹ رای موافق از ۲۱۳ رای نماینده حاضر در مجلس و با اصلاح ماده ۱۱ لایحه دوفوریتی درآمد پایدار و هزینه شهرداری ها و دهیاری ها موافقت کردند که نتیجه آن می تواند پاسخی به این سوال باشد که آیا افراد ناتوان از پرداخت عوارض نقل و انتقال معاف هستند؟ چراکه در صحن علنی مجلس این ماده اصلاح شد و طی آن مالکین موظف گردیدند تا موقع پرداخت مالیات ماده ۵۹ قانون مالیات های مستقیم با موضوع مالیات نقل و انتقال قطعی املاک به مبلغ دو درصد و انتقال حق واگذاری به مبلغ یک درصد به عنوان عوارض به شهرداری محل خود بپردازند.

منتها این اصلاحیه یک تبصره مهم داشت که طی آن افراد ناتوان از پرداخت تحت پوشش سازمان بهزیستی یا کمیته امداد امام خمینی از پرداخت عوارض نقل و انتقالات برای یک مرتبه معاف شدند. همچنین در خصوص سایر افراد ناتوان از پرداخت عوارض نقل و انتقالات مقرر گردید تا بر اساس سطح درآمد و دارایی آنها عمل شود و تشخیص بر این اساس باشد و ارگان های ذیربط اعم از وزارت کشور، وزارت کار و امور اجتماعی، کمیته امداد امام خمینی، وزارت تعاون و وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز ملزم به تدوین آیین نامه اجرایی آن حداکثر تا ۳ ماه از زمان لازم الاجرا شدن این قانون شدند. حال بر این اساس می توان گفت که افراد ناتوان از پرداخت عوارض نقل و انتقال معاف هستند.

معافیت افراد ناتوان

در واقع دیگر بر اساس این اصلاحیه قانونی که البته می بایست به تایید شورای نگهبان هم برسد، افراد ناتوان از پرداخت عوارض نقل و انتقالات، می توانند در صورت داشتن ملک و املاک، بدون پرداخت هرگونه عوارض نقل و انتقال به شهرداری محل خود اقدام به فروش آن نمایند. لذا این اصلاحیه که گروه خاصی از جامعه یعنی افراد ناتوان را هدف گرفته است، می تواند کمی از آلام و محرومیت های این قشر ضعیف و نیازمند جامعه بکاهد و در نقش یک قانون حمایتی مفید برای آنان ظاهر شود. پس اگر شما نیز از افراد ناتوان از پرداخت عوارض نقل و انتقالات هستید، باید به شما در جواب این سوال که آیا افراد ناتوان از پرداخت عوارض نقل و انتقال معاف هستند؟ این مژده را بدهیم و به صراحت بگوییم که بله شما از پرداخت این عوارض معاف هستید.

به علاوه از آنجائیکه این اصلاحیه قانون به تازگی در صحن علنی مجلس تصویب شده است و به تاییدیه شورای نگهبان هم نیاز دارد، تا زمان لازم الاجرا شدن آن مدتی طول خواهد کشید تا عملیاتی شود. لذا اگر شما هر از آن دسته کسانی هستید که در پاسخ به سوال آیا معافیت افراد ناتوان از پرداخت عوارض نقل و انتقال صحت دارد؟ پاسخ مثبت گرفته آید اما در عمل خلاف آن را دیده اید بخاطر همین موضوع است. از این رو چنانچه قصد فروش ملکی دارید و از دسته افراد مشمول این طرح هستید، کمی تا اجرایی شدن آن دست نگهدارید. و یا اگر در شرف فروش ملک خود هستید، می توانید پروسه سند زدن آن را به تعویق بیاندازید.

پیام بگذارید

سه × یک =