میزان تسهیلات بانکی برای خانه اولی ها در سال 1402

میزان تسهیلات بانکی

خانه و سرپناه یکی از اولین نیازهای بشر است که امروز به یکی از دغدغه های اصلی مردم بدل گشته است. دغدغه از این جهت که توسعه شهرها و ازدیاد جمعیت منجر به افزایش قیمت های مسکن شده و این نیاز اصلی و ضروری مردم را با مشکل مواجه ساخته است. از اینرو دیگر هرکسی قادر به تهیه و خرید مسکن نیست. حال تورم و تحریم ها و کاهش ارزش پول ملی در کشور ما نیز به این موضوع شکل خاصی بخشیده است و سبب گشته تا قیمت مسکن رشدی غیر متعارف و افزایش چشمگیری پیدا کند. بر این اساس در چند سال اخیر از سوی دولت طرح های متعددی به اجرا گذاشته شد تا این روند افزایش قیمت مسکن کنترل شود و اقشار کم درآمد و ضعیف جامعه بتوانند خانه دار شوند. از جمله این طرح های دولت، طرح وام مسکن خانه اولی ها بود.

وقتی از خانه اولی صحبت می شود، ممکن است شامل افراد زیادی باشد. از این جهت ما به تعریفی که متولیان این طرح از خانه اولی ارائه داده اند و شرایط استفاده از طرح وام مسکن خانه اولی ها می پردازیم. از اینرو طبق تعریف این طرح، خانه اولی ها به کسانی گفته می شود که تا به حال یعنی در زمان درخواست این وام، تسهیلاتی برای خرید و تعمیر خانه از بانک ها دریافت نکرده باشند و در طی ۵ سال گذشته نیز فاقد هرگونه زمین یا واحد مسکونی بوده و همینطور متاهل یا سرپرست خانوار باشند. البته به استثنای زنان خودسرپرست حداقل دارای ۳۵ سال سن، مردان مجرد ۲۳ سال به بالا به شرط ازدواج در زمان تحویل مسکن و ارائه تعهد محضری، نخبگان علمی معرفی شده از سوی بنیاد ملی نخبگان و معلولین جسمی و حرکتی دارای حداقل سن ۲۰ سال که مشمول این طرح می شوند.

میزان تسهیلات بانکی برای خانه اولی ها

 میزان تسهیلات بانکی برای خانه اولی ها

 میزان تسهیلات بانکی برای خانه اولی ها در سال 1402 به دو صورت دریافت وام به صورت انفرادی و یا زوجین میسر است. منتها در زمان درخواست این وام در هر شهر باید در نظر داشته باشید که می بایست حداقل در ۵ سال اخیر سابقه سکونت در آن شهر را داشته باشید. و اما میزان این تسهیلات بانکی به شهری که در آن زندگی می کنید بستگی دارد. مثلا در شهر تهران به صورت انفرادی ۸۰ میلیون تومان و زوجین ۱۶۰ میلیون تومان، شهرهای دارای جمعیت ۲۰۰ هزار نفر و بیشتر به صورت انفرادی ۶۰ میلیون تومان و زوجین ۱۲۰ میلیون تومان و همینطور شهرهای کوچک به صورت انفرادی ۴۰ میلیون تومان و زوجین ۸۰ میلیون تومان در سال ۱۴۰۱ می باشد که البته این تسهیلات بانکی در هر سال افزایش می یابد.

به علاوه برای دریافت این تسهیلات بانکی نیز که با نرخ سود ۸ درصد داده می شود، می بایست به مدت حداقل یک سال به میزان نصف مبلغ وام سپرده گذاری کنید. مثلا برای یک وام ۸۰ میلیونی انفرادی باید ۴۰ میلیون تومان را برای ظرف مدت حداقل یک سال سپرده گذاری کنید و سپس درخواست طرح وام مسکن یکم را بدهید. البته سود وام این طرح برای بناهای فرسوده ۶ درصد محاسبه خواهد شد.

میزان تسهیلات بانکی برای خانه اولی ها

پیام بگذارید

1 + هجده =