3نکته مهم و حیاتی در زمان اجاره آپارتمان که باید بدانید

نکته مهم و حیاتی در زمان اجاره آپارتمان

ممکن است افراد به دلیل نداشتن بودجه یا تنوع طلبی یا هر دلیل دیگری  به جای خرید خانه  راغب  به اجاره و یا رهن آپارتمان باشند. جست‌ و جو و یافتن آپارتمانی متناسب با نیاز ها و سلایق افراد کاری سخت و طاقت فرسا است.اما برای اینکه بتوانید این کار را به خوبی انجام دهید باید نکاتی را در نظر بگیرید و به آن ها توجه کنید.در این مقاله قصد داریم به 3نکته مهم و حیاتی در زمان اجاره آپارتمان اشاره کنیم.پس تا انتها همراه ما باشید.

3نکته مهم و حیاتی در زمان اجاره آپارتمان

در نظر گرفتن میزان بودجه

در ابتدا باید بدانید بودجه ایی که می خواهید برای اجاره آپارتمان در نظر بگیرید چقدر است. زیرا  امروزه با توجه به شرایط اقتصادی نباید مبلغ مد نظرتان  از ۳۰ تا ۵۰ درصد حقوق  ماهیانه‌ تان بیشتر باشد. در نتیجه اگر متناسب با بودجه تان به جستجو خانه بپردازید،وقت ‌تان را برای دیدن مواردی که مناسب بودجه شما نیست تلف نخواهید کرد.

اگر هدف تان زندگی مجردی است یا  دانشجو هستید و نمی توانید به تنهایی از پس هزینه های اجاره بربیایید بهتر است  به داشتن هم‌ خانه بیندیشید. وجود هم‌ خانه‌ای که از هر لحاظی با شما هماهنگ و سازگار باشد و هزینه اجاره خانه هم نصف شود ایده‌ی خوبی خواهد بود.

بررسی و تعیین راه های جستجو برای یافتن آپارتمان

مراجعه به مشاور املاک ها برای یافتن خانه کار بدیهی است.اما بهتر است  انتخاب ها و گزینه های تان را تنها محدود به بنگاه ها و مشاور های املاک نکنید. و از شبکه های اجتماعی، اپلیکیشن ها، آگهی روزنامه‌ ها و وب‌ سایت‌های املاک در این زمینه غافل نشوید.

اگر دانشجو هستید و قصد اجاره آپارتمان دارید به آگهی‌های دانشجویی نیز توجه کنید  . معمولا دانشجویان آگهی های خود را  روی تابلوی اعلانات، برای درخواست هم‌ خانه قرار می دهند.

تهیه فهرست اولویت‌ها

نکته مهم و حیاتی در زمان اجاره آپارتمان میگوید که بهتر است تمامی اولویت‌های خود درباره‌ ی محل زندگی وچگونگی آپارتمان مد نظر برای زندگی را روی کاغذی یادداشت کنید و  مشخص کنید که چه چیزهایی برای‌ تان مهم‌ تراز همه  است. آیا می خواهید محل زندگی تان نزدیک به مرکز شهر باشد؟ یا علاقه مند به زندگی در منطقه‌ ی مسکونی آرام و بی ‌سروصدا هستید؟ و…

چگونگی داخل آپارتمان  مانند آشپزخانه ،  تعداد اتاق ها ، فضای اتاق‌ ها، وجود انباری ، میزان نورگیری  خانه ، چگونگی همسایه‌ ها و….نیز نکات مهمی هستند

اگر تمام نکات مد نظرتان را یادداشت کنید می توانید سوالات مورد نظر را از صاحب خانه بپرسید و  برای اینکه متوجه شوید  محله‌ ی مورد نظرتان چگونه است، می ‌توانید در ساعات مختلف به آنجا مراجعه کنید تا درک عمومی از آن محل وحال و هوایش بدست آورید.آن محل و خانه ایی که انتخاب می کنید قرار است برای مدتی و شاید حتی چند سال محل زندگی ومکان آرامش شما  باشد درنتیجه بررسی دقیق تمامی جوانب بسیار مهم است.

پس از اینکه آپارتمان مد نظرتان را یافتید و قصد داشتید اجاره اش کنید باید به نکات دیگری توجه کنید تا در ادامه با مشکلی مواجه نشوید

– ابتدا باید به ‌عنوان فردی که قرار است ماهیانه مبلغی تحت عنوان اجاره  به صاحب‌ خانه پرداخت کند، خود را معرفی کرده  و نشان دهید که توانایی پرداخت اجاره‌ خانه را دارید. بهتر است بطور دقیق  راه‌ های ارتباطی تان را  با صاحب‌ خانه را مشخص کنید. شماره ‌های در دسترس از خود در اختیار صاحب خانه قرار دهید  و شماره و راه ارتباطی با صاحب‌ خانه را نیز دریافت نمایید.

– بهتر است در رابطه با نکات مربوط به خانه تمامی جزییات را بپرسید به عنوان مثال اطلاعات لازم درباره ی  پرداخت قبوض را کسب کنید. و بدانید پول کرایه ‌ای که پرداخت خواهید کرد فقط برای اجاره‌ بهای منزل می باشد یا موارد دیگری مثل قبوض و شارژ ساختمان و… را نیز در برمی گیرد.

هنگامی که  برای بازدید آپارتمانی مراجعه می‌کنید، سعی کنید با دقت تمامی جزییات را از نظر بگذرانید. از تعمیرات و ایرادات سؤال کنید. چراکه اگر اطلاعاتی نداشته باشید ممکن است بعد ها برخی از  خرابی‌ها به گردن شما بیفتد.

– در نوشتن قرارداد اجاره سعی کنید تمامی  اصول مذاکره را رعایت کنید. در برخی امور مانند رسیدگی به منزل و حیاط و… را اگر عهده ‌دار می ‌شوید در قبال آن تقاضای تخفیف برای اجاره ‌بها نمایید.

نکته مهم و حیاتی در زمان اجاره آپارتمان مطالعه دقیق تمامی بند های قرارداد است که افراد اشتباها در معاملات آن را سرسری میخوانند اما قبل از اینکه قرارداد اجاره را امضا کنید حتما آن را کامل بخوانید و به موارد زیر در آن دقت کنید:

– تاریخ شروع و اتمام قرارداد؛

– اطلاعات مکتوب درباره‌ی اجاره‌بها و پیش‌پرداخت؛

– شرایط فسخ قرارداد از جانب صاحب‌خانه؛

– شرایط جریمه‌ی مستأجر در صورت ترک زودتر از موعد خانه؛

– وظایف و مسئولیت‌های مربوط به هزینه‌ی تعمیرات و…؛

– حق اجاره از جانب مستأجر وجود دارد یا خیر؛

– قانون و تبصره‌ای درباره‌ی پذیرش مهمان و محدودیت‌ های رفت ‌وآمد.

 از دیگر نکته مهم و حیاتی در زمان اجاره آپارتمان این است که  قراردادها را یک ‌ساله بنویسید یعنی قراردادها طوری بسته نشود که مجبور باشید فراتر از یک ‌سال به آن متعهد بمانید. ممکن است  در آینده  شرایط شما تغییر کند  و بخواهید آپارتمان تان را ترک و یا تعویض کنید.

2 دیدگاه ها

  1. […] شرایط و ویژگی های خاص خود را دارند. حال برای تعیین رهن و اجاره یک واحد مسکونی روشی وجود دارد که بسیار مرسوم است اما وحی منزل نیست و […]

  2. […] در نتایج جستجوهای خود زحمت کلیک بر روی آنها و اطلاع از شرایط اجاره این واحدها را نمی دهند. این در صورتی است که مدارک لازم […]

پیام بگذارید

11 − 11 =