هر آنچه درباره رهن و اجاره خانه باید بدانیم

رهن و اجاره خانه

مالکیت خانه ممکن است برای بسیاری از انسان‌ها یک هدف باشد اما این بدان معنا نیست که تنها راه داشتن خانه مالکیت یک منزل شخصی است. از طرفی مبلغ خرید خانه در حال حاضر بسیار بالاست و به یک پس انداز طولانی مدت نیاز دارد.

بسیاری از خانواده‌ها به جز خرید یا ساختن، به رهن و اجاره خانه برای سکونت فکر میکنند. این راه اگرچه ممکن است ایده آل افراد نباشد، اما مزایای خود را نیز دارد. برای بسیاری از افراد ممکن است رهن و اجاره خانه نسبت به شرایط مالی آنها منطقی‌تر باشد. املاک آسمان در این نوشتار  نکاتی که برای رهن و اجاره خانه و محل سکونت خود نیاز دارید را آورده و امیدوار است برای شما مفید واقع شود.

رهن و اجاره خانه چیست؟

رهن کامل یکی از انواع اجاره‌نشینی است. این نوع اجاره‌دهی ممکن است به دلایل مختلف توسط صاحب خانه انجام شود و روشی برای پرهیز از فروش کامل خانه است.

رهن کامل خانه در واقع نوعی اجاره است که در آن مستاجر هنگام عقد قرارداد مبلغی پول که به طور معمول بسیار بیشتر از اجاره یک ماه است را به عنوان هزینه رهن به اجاره‌دهنده می‌دهد و دیگر به صورت ماه به ماه اجاره‌ای پرداخت نمی‌کند.

این مبلغ تا پایان زمان مقرر شده در قرارداد نزد صاحب خانه باقی می‌ماند و پس از اتمام زمان مربوطه، در صورت عدم تمدید قرارداد، تماما به مستاجر بازگردانده می‌شود.

اولین چیزی که به ذهن می‌رسد این است که این نوع اجاره به نفع شخص مستاجر است چراکه نیازی به پرداخت ماهانه‌ی مبلغ اجاره نیست. همچنین مبلغ رهن پس از اتمام قرارداد به او بازگردانده می‌شود. در انتهای زمان مقرر شده در قرارداد، ممکن است دست مستاجر برای چانه‌زدن بر سر تمدید قرارداد و کاهش میزان مبلغ رهن برای قرارداد بعدی بازتر باشد.

اما اگر بنا به دلایل مختلف بخواهید زودتر از موعد مقرر از منزل خارج شوید و آن را تخلیه کنید، ممکن است به دلیل عدم موجودی صاحب‌خانه در پس گرفتن مبلغ رهن به مشکلاتی بخورید. بنابراین قبل از رهن باید به صورت طولانی مدت در آینده شرایط خود را بررسی و سپس اقدام به رهن منزل نمایید.

اما در حالت کلی بسیاری از مالکان خانه تمایلی به رهن ندارند و بیشتر خانه‌های اجاره‌ای بازار به صورت اجاره ماهانه به همراه مبلغی به عنوان ودیعه و پول پیش و یا به صورت اجاره به همراه رهن در دسترس است. همچنین معمولا در صورت تمایل مالکان برای رهن کامل خانه خود، مبلغ درخواستی بسیار بالا و نسبتا غیر منطقی است که درنهایت باعث می‌شود مستاجران قید رهن کامل را بزنند. بنابراین همیشه هم وضعیت به نفع مستاجر نیست.

ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که به طور معمول، عرف هزینه رهن کامل خانه بر حسب عمر ساختمان، یک چهارم تا یک ششم قیمت خانه است. برای رعایت جنبه‌ی شرعیِ قرارداد نیز بایستی هنگام عقد قرارداد مبلغی برای اجاره ماهانه در حد چند هزار تومان تعیین شود.

اجاره خانه یا مسکن

به طور کلی اجاره قراردادی است که به موجب آن طرف اجاره دهنده، دارایی خود را(چه منقول مانند خودرو و چه غیر منقول مانند خانه) به ازای دریافت مبلغی به نام اجاره بها به طرف مستاجر به صورت موقت می‌دهد.

برای انتخاب ساختمان موردنظر تمامی موارد را قبل از امضای قرارداد چک کنید. نمای داخلی و بیرونی، همسایه‌ها، میزان امکانات، پریزها، اتاق‌ها و… از نکاتی هستند که بررسی آن‌ها برای انتخاب بهتر محل زندگی قبل از امضای هر گونه قراردادی لازم است. 

گاهی بهتر است برای رهن و اجاره خانه و انتخاب ساختمان، بعد از بررسی قیمت و موارد دیگر این نکته را نیز درنظر داشته باشید که صاحب خانه در خانه نباشد چراکه در این صورت آزادی عمل بیشتری خواهید داشت. همچنین باید توجه داشت که اصل سند و شناسنامه مالک را پیش از عقد قرارداد مشاهده و چک کنید تا مالکیت منزل وی برای شما اثبات گردد.

نکته دیگر آنکه خانه‌های نوساز ممکن است گرانتر باشند و یا تا سال آینده مجبور به ترک منزل شوید؛ چراکه معمولا مالکان به دنبال این هستند که هزینه خرید یا ساخت منزل را تامین نمایند.

چنانچه درمورد رهن و اجاره خانه گفته شد، درصورت امکان، رهن خانه بهتر از اجاره است؛ بنابراین با حوصله به دنبال خانه بگردید و اگر شرایط آن برای شما وجود دارد، خانه‌ای را بیابید که رهن کامل داده شود تا اجاره ماهانه پرداخت نکنید.

7 دیدگاه ها

  1. […] و کاهش ارزش پول ملی و تورم از طرف دیگر سبب گردیده تا اجاره خانه و آپارتمان در این شهر افزایش چشمگیری پیدا کند.از این رو بسیاری از […]

  2. […] دلایل رهن آپارتمان در چهاردانگه […]

  3. […] اجاره ای با مفاد و جزئیات مختلف است که طی آن، پروسه رهن خانه برای مدتی معین با مبلغ رهن مشخص، توسط مالک و مستاجر به […]

  4. […] از هر چیز اجازه بدهید تا تعریفی از مالیات بر درآمد اجاره ملک داشته […]

  5. […] شرایطی که قیمت مسکن و همینطور رهن و اجاره به شکلی غیر معقولانه و تصاعدی افزایش مییابد و امروز […]

پیام بگذارید

هجده − هجده =