درمورد تفاوت املاک تجاری و صنعتی بیشتر بدانید

تفاوت املاک تجاری و صنعتی

املاک تجاری

املاک تجاری املاکی هستند که تنها برای اهداف تجاری و همچنین فروش واقعی محصولات تولیدی و یا خدماتی استفاده می شود. با این تعریف، مغازه ها،رستوران ها، عمده فروشی ها، آژانس های مسافرتی و دفاتر خدماتی دارای کاربری تجاری هستند. در تعریف قانون، تمام ساختمان ها و املاکی که طبق تبصره بند ۲۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری با هدف تجارت و کسب‌‌و‌کار بنا شده‌ باشند، یک واحد تجاری شناخته می‌شوند.

تفاوت املاک تجاری و اداری

از مهمترین تفاوتهای کاربری اداری و تجاری املاک میتوان به حق سرقفلی داشتن املاک تجاری اشاره داشت. همچنین دیگر تفاوت بین ملک اداری و تجاری این است که از نظر قانونی در املاک اداری خرید و فروش رخ نمی دهد اما در املاک تجاری، امکان و مجوز خرید و فروش وجود دارد. گفتنی است خرید و فروش املاک تجاری به دو بخش کلی تقسیم می‌شود که یکی خرید و فروش ملک تجاری و دیگری خرید و فروش سرقفلی است.

.

نکات حقوقی

در گذشته در ایران املاک تجاری با همان قوانین املاک مسکونی معامله می گردید؛ اما سپس با قوانینی که در سال‌های ۵۶ و ۷۶ مصوب شد و به این ترتیب قراردادها به دو نوع قبل از سال ۱۳۷۶ و بعد از آن تقسیم می‌‌شوند. قرارداد‌های بعد از سال ۱۳۷۶ از قوانین روابط مستاجر و موجر سال ۱۳۷۶ و قراردادهای گذشته از قوانین پیشین پیروی می‌‌کنند. مانند هر نوع قراردادی، قرارداد‌های ملک تجاری قوانین مربوطه خاص خود را دارند؛ به همین خاطر توصیه می‌‌شود حتما قبل از عقد قراردا‌دهای تجاری از وکلا و افراد خبره مشاوره بگیرید.

سند ملک تجاری

نیاز به وجود مجوز شهرداری مهم‌ترین مسئله در کاربری تفاوت املاک تجاری و صنعتی است. واحدهای صنعتیِ تحت پوشش قانون نظام صنفی در دسته واحدهای تجاری قرار دارند، بنابراین این واحدها باید دارای کاربری تجاری باشند. به طور کلی ساختمان‌هایی که در آن فعالیت‌های معاملات تجاری انجام می‌شود، به فعالیت‌های کسب‌وکار و تجارت مربوط است و از این رو  بایستی دارای کاربری تجاری باشند.

در گذشته اسناد املاک تجاری مشابه اسناد املاک مسکونی به صورت منگوله‌دار دفترچه‌ای بود، اما از سال ۱۳۹۰ به دستور دولت وقت سند املاک تجاری نیز به دلیل امنیت بیشتر مانند سند منازل مسکونی به صورت سند تک برگ درآمد. بنابراین برای نقل و انتقال و خرید و فروش ملک تجاری سند باید تک برگ باشد.

به طور کلی ملک تجاری تفاوتی با ملک مسکونی در سند زدن ندارد. مسئله مهم در هنگام خرید و فروش املاک تجاری، موضوع سرقفلی است. اما سرقفلی چیست؟ سرقفلی در واقع حقی است که تاجر برای تقدم در اجاره و ادامۀ تجارت در محل کار خود دارد. سرقفلی جزء اموال غیر منقول به شمار می رود.

تفاوت املاک تجاری و صنعتی

املاک صنعتی، به املاکی می گویند که هدفشان تولید محصول است. کارگاه ها کارخانه‌ها و سوله‌های صنعتی از املاک صنعتی به شمار می‌روند. در املاک تجاری بر خلاف املاک صنعتی محصولی تولید نمی شود و تنها به فروش می رسد و یا محصولی خریداری می شود. املاک تجاری مشابه املاک مسکونی در همه جا می توانند وجود داشته باشند اما املاک صنعتی عموما در شهرک‌های صنعتی قرار دارند.

خرید کارگاه یا کارخانه تفاوت بسیار بالایی با املاک مسکونی مانند آپارتمان دارد. در زمان خرید کارگاه صنعتی اگر این ملک داخل شهرک صنعتی باشد قبل از تنظیم هرگونه مبایعه نامه یا قولنامه بایستی به دفتر هیئت مدیره شهرک صنعتی مراجعه کرده و از شرایط مورد معامله آگاه شد.

تنظیم مبایعه نامه دارای نکات فنی است.مانند شرایط پرداخت قیمت به توافق طرفین و شرایط کارگاه مورد معامله، زمان انتقال ثبتی در داخل شهرک های صنعتی بصورت دفترچه شهرک و مختص شدن روز انتقال، و نهایتاً اخذ استعلام هایی که در این نوع معاملات هم از خرید املاک تجاری و هم مسکونی بدست می آید متفاوت است.

استعلام از شرکت شهرک های صنعتی ، استعلام از سازمان بیمه تامین اجتماعی ، اداره امور مالیاتی کشور و هییت مدیره شهرک و استعلام از شهرداری یا بخشداری و یا شورای اسلامی محله کارگاه(اگر کارگاه خارج از شهرک صنعتی باشد ) از استعلام هایی هستند که اخذ آن ها لازم است.

پس از دریافت استعلام های حساب های مربوطه با مراجعه به دفاتر اسناد رسمی انتقال اسناد ممکن خواهد بود. این مرحله نیز فنی بوده و به طرفین خرید و فروش این قبیل املاک، توجه به مشاوران و کارشناسان املاک، بسیار توصیه می گردد.

پیام بگذارید

1 × یک =