میزان افزایش اجاره خانه در سال 1402

افزایش اجاره خانه

درمورد افزایش اجاره خانه در سال 1402 بیشتر بدانید:

معمولا در کشورهای توسعه یافته دنیا که از اقتصاد باثباتی برخوردار هستند، میزان افزایش اجاره با توجه به نرخ تورم افزایش می یابد و شاهد هیچ اضافه اجاره ای بیشتر از نرخ تورم که معمولا تک رقمی و ناچیز است صورت نمی پذیرد.

اما متاسفانه در کشورهای در حال توسعه چون ایران که پایه های صنعت توسعه نیافته و شاخص توسعه انسانی نیز پایین است، تورم بالا و افسارگسیخته نه تنها به کاهش ارزش پول ملی انجامیده است بلکه باعث افزایش کم سابقه قیمت ها از جمله افزایش اجاره خانه نیز شده است.

هرچند که بخشی از این تورم بی سابقه قیمت ها بخاطر تحریم های بین المللی است اما با اینحال میزان افزایش اجاره خانه در سال 1402 به نسبت چند سال پیش افزایش چشمگیر چند برابری و به نسبت سال 1401 در کلان شهرها حدود 30 تا 40 درصد و در سایر شهرها حدود 20 درصد بوده است.

و جالب اینکه این آمارها طبق آمارهای رسمی است و با آمارهای واقعی اجاره خانه در سال 1402 بسیار تفاوت دارد تا جایی که گفته می شود میزان افزایش اجاره بها در سال 1402 به نسبت سال 1401 تا حدود 60 درصد بوده است. لذا این افزایش اجاره خانه به مثابه فشار بیشتر به مستاجران و عدم توانایی آنها در تمدید یا اجاره خانه در محل سابقشان خواهد شد

و آنها به ناچار می بایست اگرکه در یک خانه نوساز در یک منطقه خوب سکونت داشتند حالا باید در مناطق ارزان تر و حومه شهر یا در متراژ کمتر و خانه های قدیمی ساز و… اقدام به اجاره خانه کنند. هرچند که ستاد ملی کرونا اعلام کرده بود که نباید میزان افزایش اجاره در سال 1402 بیشتر از 30 درصد باشد اما نرخ های رسمی به افزایش اجاره ای در حدود کمی بیش از 46 درصد اشاره دارد.

البته نباید این موضوع را هم فراموش کنیم که یک عامل مهم دیگری هم چون ویروس کرونا هست که حتی به رکود جهانی و افزایش قیمت ها در سطح جهان دامن زده است و در افزایش اجاره خانه نیز تاثیرگذار بوده است. با اینحال سال 1402 نیز ما شاهد افزایش اجاره خانه بخصوص در کلان شهرهایی چون تهران بوده ایم که اجاره خانه را برای بسیاری از مستاجران با چالش مواجه ساخته است.

از اینرو مناطق پایین شهر و همچنین حومه و اطراف تهران مورد توجه این قشر از مستاجران قرار گرفت و بسیاری از آنها برای اجاره خانه در این مناطق دست به کار شدند. منتها مشکلی که وجود داشت اینکه آنها می بایست در مناطقی به دنبال اجاره خانه باشند که اگرچه در حومه و اطراف شهر است اما دسترسی های خوبی به مرکز شهر تهران داشته باشد تا برای تردد به محل کارشان به مشکلی برخورد نکنند.

از جمله مناطقی که بعد از افزایش اجاره خانه در سال 1402 در تهران بسیار مورد توجه قرار گرفت و افراد و خانواده های بسیاری برای اجاره خانه به آنجا مراجعه کردند، شهر چهاردانگه است.

این شهر در جنوب مناطق ۱۸ و ۱۹ تهران و چسبیده به آنها قرار گرفته است که به واسطه دسترسی های خوبی که به بزرگراه آیت الله سعیدی و بزرگراه آزادگان دارد، براحتی این منطقه را به مرکز شهر تهران متصل می کند. از اینرو با توجه به میزان اجاره خانه در این شهر که بطور میانگین در حدود 50 درصد تا یک برابر ارزان‌تر از مناطق ۲۲ گانه تهران است، به یک انتخاب خوب برای اجاره خانه در سال 1402 بدل گشته است.

 

3 دیدگاه ها

  1. […] خانه افزایش چشم گیری داشته است. در طی چند سال گذشته با جهش قیمت ملک و مصالح ساختمانی، اکثر افراد جامعه توانایی خرید خانه و […]

  2. […] هرآنچه که باید درمورد اجاره نشینی در ایران، ترکیه و کانادا بدانید:  […]

  3. […] نحوه محاسبه 25% اجاره بها […]

پیام بگذارید

5 + پنج =