اخذ پایان کار ساختمان

اخذ پایان کار

پایان کار به مجوزی گفته می شود که پس از عملیات و ساخت و ساز از شهرداری اخذ می شود.برای اخذ پایان کار، بایستی یک درخواست کتبی به شهرداری ارائه بدهید. شهرداری پس از دریافت، درخواست صدور پایان کار، تطابق ساختمان احداث شده را بررسی کرده و در صورت مغایر نبودن آن با قوانین و مقررات الزامی، برگه پایان کار را صادر می کند. در ادامه مقاله به بررسی همه جانبه مربوط به اخذ پایان کار می پردازیم. پس با ما همراه باشید.

برگه اخذ پایان کار

این برگه در حقیقت، سند و مدرکی است که شهرداری پس از پایان عملیات ساخت و ساز، با توجه به شناسنامه فنی ملک، صادر می‌ کند. صدور این برگه یعنی تاکید بر این بحث که این ملک از نظر شهرداری، وزارت مسکن و شهرسازی و سایر ارگان‌های مربوط در حین ساخت و ساز تمامی قوانین و مقررات تعیین شده را رعایت کرده و هیچ موردی اشتباه و مغایر با قوانین تنظیم شده وجود نداشته است. اخذ پایان کار برای اموری همچون، دریافت سند مالکیت، و انتقال دادن آن و … ضروری است.

اهمیت اخذ پایان کار

اخذ پایان کار یکی از اقدامات مهم و ضروری است که هر شخصی پیش از پایان عملیات ساخت و ساز خود بایستی دریافت کند. در ادامه مقاله به بررسی اهمیت این کار پرداخته ایم.

  • با اخذ پایان کار، مدرکی به شما ارائه می شود که طبق آن، ملکی که ساخته اید، کاملا قانونی بوده و فاقد تخلف ساختمانی می باشد. همچنین بیانگر این موضوع است که ملک مطابق با معیارهای فنی و مهندسی احداث شده است. در یک کلام ملک ساخته شده مورد تایید شهرداری است.
  • با اخذ پایان کار برای ملک، می‌توان آن را به صورت مجلس تفکیکی تنظیم نموداین امتیاز از طرف اداره ثبت اسناد و املاک ، برای شخص فراهم می‌شود. امتیاز مجلس صورت تفکیکی این است که برای هر یک از واحدهای موجود در ساختمان، می توان سند مالکیت جداگانه ای تهیه و صادر کرد.
  • اخذ پایان کار، امکان صدور سند برای ملک را فراهم می کند. حقیقت آن است که تنها در زمانی میتوان برای دریافت سند ملک اقدام کرد که، گواهی پایان کار ساختمان صادر شود. یعنی تا زمان آماده نبودن پایان کار، امکان خرید و فروش آن ملک وجود ندارد. یعنی شما نمی توانید هیچگونه اقدام رسمی در انتقال مالکیت ملک خود انجام دهید.

شایان ذکر است که اگر قبل از گرفتن پایان کار، برای پیش فروش کردن برخی واحدها اقدام شود، بایستی قرارداد مربوط به این واحدها در یک دفتر اسناد رسمی تنظیم شده و منعقد شود. همچنین در مفاد این قرارداد، بایستی درج شود که فروشنده متعهد شده است تا در زمان مقرر گواهی پایان کار را دریافت کند.

مدارک لازم برای اخذ گواهی پایان کار

بعد از پایان عملیات ساخت و ساز، مالک بایستی به شهرداری مراجعه کرده و درخواست صدور گواهی پایان کار ساختمان را بدهد. برای صدور این گواهی،لازم است تا مالک مدارکی را به شهرداری ارائه دهد. این مدارک عبارتند از:

  • اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی
  • اصل و کپی سند مالکیت
  • اصل و کپی انحصار وراثت و کپی شناسنامه ورثه، این بند مربوط به زمانی است که مالک فوت کرده باشد.
  • اصل و کپی فیش عوارض نوسازی سالیانه
  • اصل و کپی فیش آب، برق، گاز، تلفن
  • ارائه کارت سازه، کلیه گزارشات مرحله‌ای و برگه اتمام عملیات ساختمانی
  • ارائه تأییدیه استاندارد برای آسانسور در ساختمان‌های نوساز
  • اصل و کپی پروانه ساختمان
  • نقشه معماری ملک دارایی مهر شهرداری منطقه به همراه CD
مراحل اخذ گواهی پایان کار ساختمان

اخذ گواهی پایان کار، برای عده ای کار طولانی و حوصله سر بری می باشد. برای اخذ پایان کار، اولین قدم تشکیل پرونده می باشد که مالک باید تعدادی فرم را پر کرده و به شهرداری ارائه بدهد. پس از آن گزارشی از تخلفات ساخت و ساز تهیه می شود. اگر کارشناس تایید کند که ملک ساخته شده فاقد تخلف است. در این صورت مالک مدارک مربوطه که در بالا ذکر شده است را به شهرداری ارائه داده و برگه پایان کار خود را دریافت می کند.

سخن پایانی

اخذ پایان کار، از جمله اقدامات ضروری در کار ساخت وساز است. اخذ این گواهی پس از کامل شدن کار و بررسی های کارشناسان شهرداری و در صورت نبود هیچ گونه تخلفی صادر می شود.

پیام بگذارید

4 × 3 =