دلایل رشد اجاره نشینی در ایران

اجاره نشینی در ایران

امروزه گرانی خانه و منازل مسکونی، آرزوی خانه دار شدن را بر دل خیلی از افراد نشانده است و بسیاری از افراد به رهن و اجاره منزل مسکونی روی آورده اند. متاسفانه مردم کشور به خصوص شهرهای شلوغ و گران مانند تهران با رشد سرسام آور قیمت خرید خانه مواجه شدند و به همین دلیل تعداد قابل توجهی از افراد بالاخص زوج های جوان و تازه ازدواج کرده به جای خرید منزل مسکونی به سمت اجاره خانه سوق پیدا کردند.

بررسی رشد اجاره نشینی در ایران و دلایل آن، بحث اصلی این مقاله است که امیدواریم مطالب ارائه شده در این نوشتار برای شما همراهان گرامی مفید واقع شود.

میتوان اصلی ترین دلیل رشد اجاره نشینی در ایران را گرانی خانه دانست به نحوی که به صورت میانگین هر متر مربع در تهران31.7 میلیون تومان  شده است. با توجه به این قیمت ها و درآمدی که مردم عادی دارند خرید خانه برایشان تبدیل به رویا شده که البته ناگفته نماند، گرانی خانه بر روی اجاره ها هم بی تاثیر نبوده و این افزایش نرخ اجاره باعث شده تا عده زیادی از مستاجران در چند سال اخیر حتی در اطراف منطقه ای که زندگی میکردند هم  نتوانند خانه ای اجاره کنند و مجبور به اجاره نشینی در مناطق پایین تر شده اند.

چرا اجاره نشینی در ایران رشد داشته است؟

اگر به آمار ها سر بزنیم متوجه میشویم که در ده سال اخیر تعداد مستاجران تنها1.1 درصد افزایش داشته است. البته آمار کسانی که در حاشیه شهر سکونت میکنند به راحتی قابل دسترس نیست.

در واقع میشود گفت که با توجه به هزینه ای که هر خانواده برای مسکن در ایران اختصاص میدهند حدودا 35 درصد درآمد است که این مقدار برای قشر ضعیف جامعه کافی نمی باشد . به همین دلیل تعدادی از آنها به حاشیه نشینی روی آورده اند یا اینکه درخواست هم خانگی دارند، تا با یک خانواده دیگر به صورت مشترک خانه اجاره کنند. و متاسفانه در چند سال اخیر به دلیل رشد هزینه اجاره خانه شاهد اجاره پشت بام در نواحی مختلف هستیم.

به همین دلیل دولت وام هایی را برای کسانی که مستاجر هستند در نظر گرفته است تا حدقل مردم از حاشیه نشینی فاصله بگیرند تا جامعه از خطرات احتمالی حاشینه نشینی به دور باشند،و همپنین کمپینی به راه افتاد با عنوان«صاحب خانه خوب»که صاحب خانه هایی که در این کمپین عضو شدن از افزایش اجاره خانه خودداری کردند یا مقدار کمی اجاره خانه را افزایش دادند.

از دیگر دلایل افزایش دلایل رشد اجاره نشینی در ایران می توان به مهاجرت کردن روستاییان به شهرها برای کار کردن دانست که در دهه گذشته به دلیل کمبود کار در کلان شهر ها وشهر های صنعتی مهاجرت روستاییان نیز کاهش یافته است.

آمار اجاره نشینی در روستا ها حدود 5 درصد است که نسبت به دهه های  قبل افزایش داشته و دلیل آن را میتوان افزایش قیمت اجاره بها و هزینه زندگی در شهرها دانست.

اما با همه مشکلات اقتصادی مردم در تلاشند که  بتوانند خانه ای هرچند با متراژ کم و حتی پایین شهر خریداری کنند تا از هزینه های زیاد اجاره و دردسر های مستاجر بودن فرار کنند.

در طی چند سال اخیردیگر اجاره نشینی خوش نشینی نیست دلیل آن نیز این است که هزینه های اجاره کردن خانه هر سال حدود 50 تا 100 درصد افزایش یافته است و اجاره نشینان از این جمله فراری شدند و همچنین مقدار پولی که برای رهن خانه می دادند پس از گذشت یک سال ارزش آن حداقل نصف میشود.

تنها چیزی که میتواند حال اجاره نشینان را خوب کند این است که آنها برای خود بتوانند خانه بخرند و با توجه به هزینه ای که برای پرداخت اجاره میکردند آن را در جای دیگر خرج کنند.

 همه اجاره نشینان آرزو خانه دار شدن رو دارند که گویا با شرایط جامعه امروز باید تا مدت ها این آرزو را در دل خود داشته باشند چون حدود 100 سال طول میکشد تا با درآمد امروزی بتوانند خانه بخرند البته اگر تورم دیگری به وجود نیاید،که در این صورت برای بسیاری از مردم خانه دار شدن امری غیرممکن تر  از شرایط امروزی میشود.

البته اجاره نشینی در ایران مزایایی هم دارد؛ برخی از مردم مبلغ زیادی که قرار است جهت خرید و یا ساخت خانه پرداخت کنند، آن را صرف اشتغال و یا سرمایه گذاری در موارد مختلف مثل بازار بورس، رمز ارزها و یا اجاره واحدهای تولیدی می‌کنند.

به طور کلی  میتوان گفت در چند سال اخیر شاهد رشد اجاره نشینی در ایران بصورت چشم گیر در داخل شهر نبودیم اما متاسفانه در حاشیه شهرها و پشت بام ها افزایش یافته و این زنگ خطری برای آینده کشور است.

1 دیدگاه

  1. […] یا رهن است. با توجه به اینکه نزدیک به نصف جمعیت ایران اجاره نشین هستند، اما اوضاع فعالیت در رنج رهن و اجاره بسیار مطلوب […]

پیام بگذارید

هفده + 1 =