نکات مهم در رهن و اجاره سوله یا کارگاه

رهن و اجاره سوله یا کارگاه

درمورد رهن و اجاره سوله یا کارگاه بیشتر بدانید:

امروزه خرید املاک تجاری همچون سوله یا کارگاه صنعتی و یا مسکونی کار هرکسی نیست و بسیاری از مردم با توجه به شرایط خود و انتظاراتی که از املاک مورد نظرشان دارند، اقدام به اجاره و یا رهن املاک می‌کنند. مالکیت خانه یا محلی برای کسب و کار ممکن است برای بسیاری از انسان‌ها یک هدف بلند مدت باشد.

بسیاری از خانواده‌ها به جای خرید یا ساخت منزل مسکونی، سوله، کارگاه و به طور کلی هر محلی با هر کاربری از شخص دیگر، رهن یا اجاره می‌کنند. این راه‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند. در صورت وجود شرایط لازم برای رهن منزل یا املاک تجاری، برای مستاجر، رهن بهتر از اجاره است؛ اما معمولا املاکی که برای رهن ارائه می‌شود هزینه بالایی داشته و هر کسی توان پرداخت آن را ندارد.

باید گفت که رهن و یا اجاره تنها مختص مناطق و منازل مسکونی نیست و بسیاری از افراد برای بهره‌برداری‌های اقتصادی محل‌هایی با کاربری صنعتی و تجاری را برای ایجاد کسب و کار خود رهن یا اجاره می‌کنند. در این نوشتار به صورت جامع،نکات مهم در رهن و اجاره سوله یا کارگاه را آورده‌ایم و امیدواریم برای شما مفید واقع شود.

بر اساس ماده 4 قانون کار، کارگاه به عنوان محلی تعریف می‌شود که کارگران به درخواست کارفرمایان یا نمایندگان خود در آنجا کار می‌کنند. طبق قانون مذکور، کارگاه‌ها از نظر اهمیت و کاربرد به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که از انواع آن میتوان به کارگاه‌های صنعتی، کشاورزی، ساختمانی، خدماتی، تجاری و تولیدی اشاره کرد.

بسیاری از کارفرمایان محلی را، برای کسب و کار خود رهن یا اجاره می‌کنند. شرایط اجاره و رهن کارگاه مشابه اجاره یا رهن منازل مسکونی است اما باید توجه داشت که کارفرمایان بایستی شرایط کاری خود را سنجیده و سپس با توجه به شرایط اقدام به اجاره یا رهن کارگاه نمایند.

سوله‌ها نیز در انواع مختلفی وجود دارند. مشخصات و ابعاد سوله ارتباط مستقیمی با نوع کاربری آن دارد. هنگام اجاره سوله صنعتی یکی از مهم‌ترین نکات، مشخصات و ابعاد سوله است.

نکات مهم در رهن و اجاره سوله یا کارگاه به شرح زیر است:

اولین نکته درمورد اجاره کارگاه، سوله و یا سایر املاک تجاری و غیر تجاری در نظر گرفتن مدت زمان قرارداد اجاره است. باید توجه داشت که مدت اجاره معین باشد، در غیر این صورت اجاره باطل است. قراردادهای اجاره معمولاً برای یک سال نوشته می‌شوند، اما بسته به توافق طرفین قرارداد ممکن است بیشتر شود.

باید توجه داشت که در صورت افزایش اجاره برای سال‌های بعدی، این امر حتما باید در قرارداد ذکر شود. گاهی نیز صحبتی در مورد مدت زمان بیشتر از یک سال نمی‌شود، اما بسته به توافق انجام شده ممکن است موجر به مستاجر قول تمدید را داده باشد.

برای داشتن یک قرارداد بی‌نقص بایستی همه نکات مهم در آن با جزئیات کامل ذکر گردد. مبلغ ودیعه، نحوه بازپس گیری ودیعه، مبلغ اجاره، میزان افزایش اجاره، مدت زمان اجاره، شرایط تاخیر در اجاره و تضمین دادن مهلت معین برای اجاره و… از نکاتی است که قبل از اجاره یا رهن ملک، بایستی بررسی و در قرارداد ذکر شود.

در قرارداد اجاره سوله، بایستی تمامی تجهیزات، امکانات و مشخصات سوله به طور کامل و با جزئیات کافی شرح داده شود. در مورد سوله‌های صنعتی باید توجه داشت که سوله از برق صنعتی ولتاژ سه فاز و 160 آمپر با شماره اشتراک و شماره شناسایی معتبر و گاز صنعتی برخوردار باشد.

امکانات سوله و در اختیار قراردادن آن به مستاجر باید در قرارداد ذکر شود. نوشتن اطلاعات لازم تجهیزات و امکانات به اجاره دهنده کمک می‌کند امکاناتی را که در اختیار مستاجر قرار گرفته است را از موجر درخواست کند. در برخی از موارد، موجر ممکن است بخواهد هر زمان از سوله بازدید کند؛ این مورد و جزئیات آن بایستی کاملا در قرارداد ذکر شود.

نکته دیگری هم که در مورد قرارداد باید توجه داشته باشید، این است که قرارداد اجاره حتما در دفاتر املاکی متخصص قرارداد کارخانه یا کارگاه تنظیم شود. گاهی اشتباها افراد تنها جهت نگارش به دفاتر املاکی مراجعه می‌کنند و یا به مشاوران املاکی مراجعه می‌کنند که آشنایی با امور فنی کارگاه و محل‌های صنعتی ندارند و بعدا دچار مشکل می‌شوند.

از دیگر نکات رهن و اجاره سوله یا کارگاه، امنیت آن، دسترسی مناسب و انتقال مناسب کالا به بازار و کارگاه، امکانات آن مانند برق، گاز، آب، تلفن، جرثقیل و…، توجه به قابلیت طراحی سوله برای کاربرد‌های خاص در صورت نیاز و سایر موارد از نکات مهمی است که برای رهن و اجاره سوله یا کارگاه باید مد نظر قرار گرفته شود.

5 دیدگاه ها

  1. […] این مقاله با نحوه اجاره کارگاه برای راه اندازی کسب و کار مد نظرتان آشنا […]

  2. […] بیشتر بخوانید:نکات مهم در رهن و اجاره سوله یا کارگاه […]

  3. […] چرا اجاره کارگاه با قیمت ارزان […]

پیام بگذارید

سه × چهار =