اخذ جواز ساخت برای ساختمان

اخذ جواز ساخت

قبل از شروع عملیات اجرایی و ساخت و ساز، بایستی یک جواز ساخت از طرف شهرداری اخد کنید. در واقع انجام هر گونه عملیانی برای ساختمان بدون اخذ جواز ساخت از طرف شهرداری غیر قانونی بوده و شهرداری و سایر عوامل و سازمان های مرتبط، قادر به متوقف کردن عملیات هستند. به طور کلی مجوز ساختمان جز اسناد رسمی بوده و اخذ جواز ساخت و ساز را بر طبق قوانین و مقررات مشخص، به پیمانکار ارائه می دهد. در ادامه این بحث می خواهیم یکی از مراحل اداری ساخت ساختمان یعنی دلایل لازم اخذ جواز ساخت را بررسی کنیم پس با ما همراه باشید.

دلایل اخذ جواز ساخت

در حقیقت اخذ جواز ساخت،از طرف شهرداری دلایل زیادی دارد. از جمله این موارد عبارت اند از:

  • اطمینان پیدا کردن از ساخت و ساز قانونی
  • مطمئن شدن از اینکه ساختمان مورد نظر براساس مشخصات فنی و شهرسازی ساخته می شوند.
  • می تواند از امکانات و تسهیلاتی همچون تسهیلات بانکی ، بیمه کارگران در حوادث ساختمانی و … بهره مند شود.
  • در صورت اخذ مجوز شهرداری، ناظرینی از طرف این سازمان در اختیار ما قرار می گیرند تا به بررسی شرایط مختلف از بروز حوادث ناخوشایند جلوگیری کنند.

همچنین به غیر از فواید گفته شده، ساخت و ساز بدون اخذ جواز ساخت از شهرداری، غیر قانونی بوده و در صورت نمایان شدن آن، تمامی عملیات ساخت و ساز خراب شده و شخص بایستی جریمه بپردازد.

مراحل اخذ جواز ساخت

اخذ مجوز از طرف شهرداری، برای انجام امور ساخت و ساز کمی زمان بر بوده و به طور کلی شامل 10 مرحله می باشد.

در مرحله اول: مالک بایستی مدارک لازم از قبیل کارت ملی، اصل و کپی سند یا سندهای ملک، برگه تسویه‌حساب عوارض نوسازی شهرداری سال‌های گذشته و سال جاری و… را به شهرداری ارائه بدهد.

در مرحله دوم: از ملک بازدید شده و موقعیت کلی ساختمان و مشخصات آن گزارش می شود.

در مرحله سوم: طی یک اتوماسیون اداری، پلن ساختمان به مالک ارسال می شود. در این نقشه اطلاعاتی مربوط به ساختمان پس از اصلاحیه های مد نظر شهرداری، درج شده است.

در مرحله چهارم: در این بخش، نقشه معماری ملک، با در نظر گرفتن قوانین و ضوابط شهرداری طراحی می شود.

در مرحله پنجم: اگر نقشه معماری رسم شده ایراداتی داشته باشد، آن ایرادات رفع شده و سپس نقشه معماری از سوی دفاتر خدمات الکترونیک تأیید می شود. پس از آن واحد صدور مجوز، عوارض ساختمان بر اساس متراژ و تعداد طبقه و … را محاسبه می کند.

در مرحله ششم: اداره درآمد منطقه شهرداری بایستی عوارض محاسبه شده را تایید کند. پس از نهایی شدن این موضوع، پروژه به مرحله پیش نویس اخذ مجوز می رسد. همچنین اگر ساختمان بالای 5 طبقه باشد، بایستی یک آزمایش مکانیک خاک نیز انجام بشود. این کار با هدف تعیین و اطمینان از مقاومت خاک، انجام می شود.

در مرحله هفتم: پیش نویسی بین ناظر یا ناظرین و صاحب کار انجام می شود. این قرار داد به دفتر خدمات الکترونیک تحویل داده می شود.

در مرحله هشتم: تمامی مدارک پیش نویس پروانه اعم از: نقشه معماری، قرارداد مالک و ناظر، فایل نقشه سازه، چک لیست های مرتبط و … باید به دفتر خدمات الکترونیک ارائه داده شود. که اینکار بر عهده مالک می باشد.

در مرحله نهم: پس از تایید نقشه ها و مدارک توسط سازمان های ذیل ربط، نهایتا شهرداری تمام اقدامات و مدارک ارائه شده از طرف مالک را تایید می کند.

در مرحله دهم: باید مد نظر داشت که تمامی مجوز ها برای ساخت و ساز به مدت 2 سال معتبر می باشد. یعنی شخص مالک اگر پس از 2 سال از اخذ جواز ساخت،دوباره تصمیم به ساخت و ساز و اعمال تغییراتی در ساختمان خود داشت، بایستی تمامی مراحل را یکبار دیگر از اول طی کند.

سخن پایانی

یکی از ابتدایی ترین و ضروری ترین مراحل در هر ساخت وسازی،اخذ جواز ساخت برای شهرداری می باشد. این مجوز در حقیقت، تایید قانونی برای انجام تغییرات و ساخت و ساز در ملک مشخص طبق قوانین و مقررات معلوم می باشد. در صورت نداشتن مجوز ساخت، شهرداری قادر است تمام تغییرات انجام شده در ملک را خراب کند. برای اخذ مجوز شهرداری، مالک بایستی مراحلی را طی کند. تمام این مراحل در مقاله شرح داده شده است. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید.

1 دیدگاه

  1. […] ساختمان باید از مراحل اداری عبور کنید که اولین مرحله آن اخذ مجوز شهرداری است بعد از این مرحله شما میتوانید مراحل اولیه ساخت […]

پیام بگذارید

3 − 1 =